nat
Oczyść się naturalnie!
27 października 2017
dni_alergii_newest
Już wkrótce Międzynarodowe Dni Alergii i Nietolerancji Pokarmowej
3 listopada 2017

Syrop glukozowo – fruktozowy

sh

Spójrz na skład swojego ulubionego batonika, ciastka albo nektaru owocowego. Zobaczysz pewnie tłuszcz kakaowy, cukier i… syrop glukozowo- fruktozowy.

Przyjemna nazwa, prawda? Przecież glukoza jest potrzebna do najważniejszego procesu – oddychania komórkowego, a fruktoza to nic innego jak cukier pochodzący z owoców.

Składnik (prawie) idealny, samo zdrowie.

Nic bardziej mylnego!
Poznaj całą prawdę na temat syropu glukozowo-fruktozowego i oceń, czy chcesz dalej go spożywać czy może jednak zdecydujesz się wyeliminować go z codziennej diety.

Z czego produkowany jest syrop glukozowo – fruktozowy?

HFCS produkowany jest z kukurydzy. Poddaje się ją wielokrotnej obróbce termicznej i mechanicznej do postaci żółtej cieczy, która składa się z 42%-55% fruktozy i 45%-58% glukozy. Nasz znany od dawna cukier kryształ (sacharoza) zawiera 50% glukozy i 50% fruktozy, dlatego oba te związki są do siebie zbliżone w smaku.

Dlaczego stał się zamiennikiem cukru?

To proste – ze względu na cenę. Koszt jego produkcji jest o wiele niższy, transport ze względu na płynną postać jest łatwiejszy, a dzięki niskiej lepkości nie krystalizuje i nie powoduje wysychania produktów, w których się znajduje.

Syrop glukozowo-fruktozowy znajduje się w:

  • Batonikach;
  • Sokach owocowych;
  • Napojach gazowanych ;
  • Lodach;
  • Ciastkach;
  • Dżemach;
  • Dodatkach takich jak musztarda, ketchup;
  • Jogurtach;
  • Sosach.

Dlaczego jest zły?

Puste kalorie w postaci cukru czy też syropu glukozowo fruktozowego są zawsze niekorzystne dla organizmu. Syrop glukozowo-fruktozowy działa niekorzystnie ze względu na obecną w nim fruktozę. To prawda, często spożywamy ją wraz z owocami jednak nie w tak dużej ilości jak w dosładzanych sztucznie produktach. Jedząc jabłko, banana, śliwkę wprowadzamy fruktozę, ale jednocześnie błonnik, witaminy, niezbędne mikro i makroelementy. Owoce pochodzą z natury i gdy są spożywane  z umiarem mają bardzo dobroczynny wpływ na człowieka. Słodycze i dosładzane produkty  nie niosą ze sobą nic, oprócz uczucia pełności. Sycą, ale nie odżywiają.

Udowodniono, że fruktoza spożywana w nadmiarze prowadzi do zaburzenia ośrodka głodu i sytości. Synteza insuliny i leptyny zostanie zaburzona, a w efekcie nie odczuwamy sytości, jemy coraz więcej i więcej,  a nadmierne kalorie magazynują się w postaci tkanki tłuszczowej prowadząc do otyłości. Zaobserwowano, że spożywanie produktów bogatych we fruktozę zaburza stosunek lipoprotein we krwi. Przypuszcza się, że takie schorzenia jak niealkoholowe stłuszczenie wątroby i  nowotwór trzustki również spowodowane są nadmiarem tego składnika.

Co mówią badania?

Wiele badań skupia się na porównaniu wpływu sacharozy i syropu glukozowo-fruktozowego na organizm. Porównywano napoje dosładzane cukrem i HFCS, a następnie sprawdzano ich wpływ na zmiany metaboliczne i hormonalne, a także poczucie sytości i liczbę przyjętych w późniejszych godzinach kalorii. Nie wykazano istotnej różnicy pomiędzy tymi składnikami, organizm w obu przypadkach reagował bardzo niekorzystnie.

Jeść czy unikać?

Sprawa nie jest jednoznaczna. Syrop glukozowo-fruktozowy jest zdecydowanie złym składnikiem.   Łatwa dostępność i niska cena sprawiają, że  jest on chętnie dodawany przez producentów żywności, którzy używają go do wzmocnienia smaku swoich produktów.

Jego obecność w składzie jest równoznaczna z tym, że mamy do czynienia z wysoko przetworzonym  produktem, którynajlepiej odłożyć z powrotem na półkę. Czy jest gorszy niż cukier? Ciężko stwierdzić, lepiej trzymać się od obu tych składników z daleka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *